SENARAI
SEMAK
ASPEK
3.1.2.1-PENGURUSAN MATA PELAJARAN
Kriteria Kritikal: Mata
pelajaran diurus untuk meningkatkan kualiti PdP
Standard Kualiti:
Keperluan pelaksanaan mata pelajaran diurus secara sistematik
BIL
|
TAHAP TINDAKAN
|
BAHAN BUKTI
|
|
i.
|
Memperoleh
dokumen kurikulum yang terkini
|
·
DSKP
|
|
ii
|
Menyelaras
penyediaan RPT dan RPH
|
·
RPT
·
RPH
·
SPP Bil 9 Penghantaran Buku Rekod
|
|
iii
|
Menyelaras
Pentaksiran
|
·
Fail Pengurusan PBS
|
|
iv
|
Menyelaras
tugasan/latihan murid
|
·
Minit Mesyuarat Panitia
·
Jadual Pemantauan Hasil Kerja Murid
·
Rekod Semakan Hasil Kerja Murid
·
Semakan Penghantaran Hasil kerja Murid oleh
Guru
·
Rekod Semakan Hasil Kerja Murid oleh Pentadbir
·
SPI Bil 3 / 1987:Penyeliaan P&P di dalam Kelas oleh
Guru Besar/Pengetua
|
|
v
|
Menganalisis
Data & Maklumat Pentaksiran
|
·
Jadual Peperiksaan
·
Jadual Penyediaan Soalan
·
Soalan-soalan Peperiksaan
·
Analisis Peperiksaan
·
Post Morterm Peperiksaan
|
|
vi
|
Memanfaatkan
Data dan maklumat pentaksiran
|
·
Laporan Analisis Data
|
SENARAI
SEMAK
ASPEK
3.1.2.2 -PROGRAM PENINGKATAN KUALITI
Standard Kualiti: Program
Peningkatan Kualiti Pengajaran Guru diurus secara terancang
BIL
|
TAHAP TINDAKAN
|
BAHAN BUKTI
|
|
i.
|
Merancang
Program yang menjurus ke arah peningkatan ilmu dan kemahiran
|
·
Minit Mesyuarat Panitia
·
Plan Strategik Panitia(Murid)
·
Jadual Perancangan Program Peningkatan Akademik Murid
semua Tahap
·
Takwim Program
·
Carta Gannt
·
Kertas Kerja
|
|
ii
|
Melaksanakan
Program yang menjurus ke arah peningkatan ilmu dan kemahiran
|
·
Laporan Pelaksanaan Program
|
|
iii
|
Menilai
Keberkesanan Program
|
·
Minit mesyuarat/Nota Perbincangan
·
Post Mortem untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan
pelaksanaan program
|
|
iv
|
Mengambil
tindakan susulan/penambahbaikan
|
·
laporan kajian impak dalam mesyuarat pengurusan/panitia
·
Minit Mesyuarat
|
SENARAI
SEMAK
ASPEK
3.1.2.4 -PENGURUSAN MATA PELAJARAN
Standard
Kualiti : Bantuan Geran PerKapita mata pelajaran dimanfaatkan secara optimum
BIL
|
TAHAP TINDAKAN
|
BAHAN BUKTI
|
|
i.
|
Merancang
pembelian inventori/bahan habis guna berkaitan mata pelajaran
|
·
Minit Mesyuarat Panitia
·
Jadual Perancangan Pembelian inventori/bahan habis guna
Panitia
·
Nota Minta/ Pesanan
·
Rekod senarai buku teks guru,bahan rujukan guru
·
Rekod Sumber Pendidikan
|
|
ii
|
Melaksanakan
pembelian inventori/bahan habis guna berkaitan mata pelajaran
|
·
Nota Minta/resit/buku stok inventori Panitia
|
|
iii
|
Menggunakan
inventori/bahan habis guna dalam PdP
|
·
Rekod Penggunaan Bahan Inventori/bahan habis guna
·
Rekod Penggunaan Sumber Pendidikan
|
|
iv
|
Merekodkan
penerimaan dan penggunaan inventori/bahan habis guna.
|
·
Rekod Penggunaan Bahan Inventori/bahan habis guna
·
ABM
(Anggaran
Belanja Mengurus)
Nota
Minta
|
SENARAI
SEMAK
ASPEK
3.1.3.1 -PENGURUSAN MASA INTRUKSIONAL
Standard Kualiti: Masa Pelaksanaan PdP diurus
secara terancang
BIL
|
TAHAP TINDAKAN
|
BAHAN BUKTI
|
|
i.
|
Menyediakan
Jadual Waktu Kelas,Jadual Waktu Guru,Jadual Waktu Guru Ganti dan Jadual
Penggunaan Bilik Khas
|
·
Jadual Waktu Guru Kelas
·
Jadual Waktu Guru Persendirian
·
Jadual Waktu Guru Ganti
·
Jadual Penggunaan Bilik Khas
|
|
ii
|
Melaksanakan
PdP seperti yang dijadualkan
|
·
Folder RPH
·
Buku Rekod Mengajar
|
|
iii
|
Menyusun
semula jadual waktu
|
·
Jadual Waktu Semakan dari masa ke masa
|
|
iv
|
Menyelaras
program sekolah
|
·
Minit Mesyuarat
|
SENARAI
SEMAK
ASPEK
3.1.4.1 -PENGURUSAN PENILAIAN MURID
Standard
Kualiti: Peperiksaan & Pentaksiran diurus secara sistematik dan terancang
BIL
|
TAHAP TINDAKAN
|
BAHAN BUKTI
|
|
i.
|
Merancang
peperiksaan dan pentaksiran
|
·
Jadual Peperiksaan Bulanan/pertengahan /percubaan/akhir
tahun
·
Minit Mesyuarat Panitia
|
|
ii
|
Menyelaras
peperiksaan dan pentaksiran
|
·
Jadual Penggubalan soalan peperiksaan
·
Jadual analisis data peperiksaan
·
Headcount Murid
|
|
iii
|
Melaksanakan
peperiksaan dan pentaksiran
|
|
|
iv
|
Menganalisis
data dan maklumat peperiksaan dan pentaksiran
|
·
Minit Mesyuarat
|
|
v
|
Mengambil
tindakan susulan/intervensi
|
·
Laporan post morterm
|
No comments:
Post a Comment