Pembangunan profesionalisme keguruan merupakan keperluan dalam usaha memantapkan keupayaan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan dalam pelbagai peringkat kerjaya.
Pelan Induk Pembangunan Profesionalisme Keguruan (PIPPK) yang dibangunkan merupakan dokumen bagi membantu PPP merancang pembangunan kerjaya dan pembangunan profesionalisme berterusan. PIPPK bersifat fleksibel untuk memenuhi keperluan kompetensi individu, keperluan organisasi dan standard semasa yang dilaksanakan secara sistematik dan bersepadu.
PIPPK dapat memberi panduan bagi memotivasikan PPP untuk meningkatkan kompetensi diri mengikut kecenderungan dan keperluan demi mengekalkan prestasi kerja yang terbaik. Pelan ini merupakan strategi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi memastikan PPP terus kekal berkualiti sepanjang perkhidmatan. Menerusi pelan ini, profesion keguruan diharap dapat diperkasakan dan menjadikan kerjaya keguruan sebagai kerjaya yang profesional dan pilihan utama.
PIPPK ialah dokumen rujukan utama dalam pelaksanaan pembangunan profesionalisme keguruan. Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan [PPPB (Guru dan Pemimpin Sekolah)] yang diterbitkan oleh KPM pada tahun 2014 merupakan dokumen pengoperasian pelaksanaan pembangunan profesionalisme berterusan (PPB) yang mengandungi transformasi amalan dan strategi pelaksanaan PPB bagi guru dan pemimpin sekolah.
Buku PIPPK mengandungi lima bab iaitu:
Bab 1: Profesionalisme K eguruan
membincangkan kerjaya guru sebagai kerjaya
profesional yang menitikberatkan penguasaan PPP
daripada aspek pengetahuan, kemahiran, dan
nilai profesionalisme. Dalam proses pembangunan
kerjaya, PPP diberi sokongan untuk pembangunan
diri dan berpeluang memilih laluan kerjaya
berdasarkan prestasi dan kompetensi. Bab ini
juga membentangkan Laluan Kerjaya Baharu
untuk PPP yang merangkumi Pengajaran dan
Pembelajaran (PdP), Kepimpinan dan Kepakaran
Pendidikan.
Bab 2 : Peta Laluan Latihan memaparkan
Peta Laluan Latihan (Training Road Map) yang
perlu diikuti oleh PPP pada setiap laluan dan
gred yang disandang. Peta ini dibangunkan
berasaskan laluan kerjaya PPP dan menetapkan
cadangan aktiviti PPB yang dikategorikan kepada
lima iaitu PPB Asas, Pembangunan Kompetensi,
Keperluan Dasar/Khusus, Pelengkap dan Elektif.
Bab 3 : Pembangunan Kompetensi menjelaskan
PPP hendaklah kompeten dalam bidang tugas
mereka yang disenaraikan dalam deskripsi tugas
dan memastikan standard prestasi dipenuhi.
PPP diwajibkan mengikuti aktiviti PPB bagi
meningkatkan kompetensi agar tugas dan
tanggungjawab dapat dilaksanakan dengan
berkesan. Prestasi PPP diukur melalui Penilaian
Bersepadu Pegawai Perkhidmatan Pendidikan
(PBPPP). Hasil penilaian ini menjadi asas dalam
mengenal pasti keperluan mengikuti PPB bagi
pembangunan kerjaya dan kompetensi PPP.
Bab 4 : Pembangunan Profesionalisme
Berterusan memperincikan pelaksanaan PPB.
Model PPB merupakan kerangka rujukan dalam
pelaksanaan PPB. Secara umum, aktiviti PPB
dilaksanakan atas inisiatif kendiri, organisasi
dan Kementerian. Inisiatif berasaskan kendiri
akan dititikberatkan dan diutamakan menjelang
Gelombang 3 pelaksanaan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Bab 5 : Tadbir Urus Pelaksanaan Pembangunan
Profesionalisme menjelaskan pengurusan
pembangunan profesionalisme pada peringkat
KPM. Bab ini memperincikan peranan penting
Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM)
dan Jawatankuasa Induk Pembangunan Staf
(JIPS) KPM dalam pelaksanaan latihan dalam
perkhidmatan. Jawatankuasa ini bertanggungjawab
untuk memastikan implementasi dasar-dasar
latihan dapat dilaksanakan dengan berkesan
dan berjaya.
No comments:
Post a Comment